Otse põhisisu juurde

Nädal 7: IT eetilised, sotsiaalsed ja professionaalsed aspektid/Arvutid ja paragrahvid IIː litsentsid ja autoriõigus

Copyleft – häkkerite vaheline avalik kord
Häkkerite liikumine on omamoodi poliitiline liikumine kommertstarkvara vastu ning mida võiks pidada 90ndande keskel üks põhilisemaid Microsofti vastaseks liikumiseks (oli ju Microsoft 90ndatel üks suuremaid monopoolses seisuses kommertstarkvara arendaja ning levitaja). Selline vastandumine kätkeb endast suuremas plaanis nii sotsiaal-anarhistlike printsiipe, kui ka kõrgtehnoloogilist liberalisdmi. Häkkerlikust võiks pidada vabaprogrammeerimist mis jääb väljaspoole klassikalise ettevõtluse mõttelaadi ja kus häkkerlus ei olnud suunatud rahateenimisele vaid pigem erinevatele toetusvormidele (samas võiks laiemalt mõeldes väita, et toetused saavad teoks ainult läbi kapitalismis kasvava materiaalse ülejäägi).
Teine huvitav nüanss häkkerluse levikuga on asjaolu, et kõige rohkem avavara (OpenSourse) ideoloogiagast on seotud demograafilaselt Põhja Euroopaga ning kõige leigemalt suhtub sellisesse liikumise US. Paradoksaalselt on ka Inglismaa  vähem seotud avavara liikumisega ja seda vaatamata sellele, et programmeerimis ringkonnades kasutatavaks keeleks on just ingliskeel.
Raamatus „Open Source Technology and Policy“ väidetakse, et Ameerika Ühendriikides tingib elanikkonna tagasihoidliku kaasamise vabatarkvara arendusse (suhteliselt mitte absoluutarvudes) seotus ühiskonna enda suhtumisega. Sest sealsele ühiskonna ei ole see lihtsalt arusaadav. Miks? Sest maailmas ühe rikkaima riigina ei leia nad „kinkimist“ ühiskonnas väga populaarse nähtusena. Siiski on selline järeldus vale, sest ei võta arvesse rikkuse jagunemist riigis tervikuna. Vastupidine uuring väidab olevat hoopis seostust üldiste hoolekandesüsteemide ja mitteäriliste projektidega. Seepärast on häkkerite liikumine poliitilises mõttes teisejärguline. Vabatarkvara kogukonna õitseng on rikkuse ümberjagamisega laiemalt seotud ja seda ka poliitilisse kontekstis
Kas sellega seonduvalt saaks öelda, et autorikaitse, ehk CopyRight on saatanast? Ei, kuna  siis ma peaksin ka tunnistama, et terve kapitalism on saatanast. Mille järel ma peaksin ka pakkuma midagi alternatiivina ja kes teab - võibolla ka propageerima Marksismi. Seda ma ei tee, sest materialism on osutunud tänaseks toimivaks nähtuseks, et kirjeldada tootmisjõude mis omakorda tagab meie ühiskonna arengu. Kuid tahes,- või tihestamata tähendab kapitalism, et erasektorile on määratud pidev areng, et säilitada "tõhusus". Seda öeldes tähendab see ühelt poolt enda toote kaitsmist läbi autorikaitse ning teisalt lühemate tarkvarade elutsüklit, et hoida ettevõtet jätkuvalt tipptasemel nii turu kui ka finantsnäitajate osas.
Jah, kuid turumajandus ei ole must ning valge vaid kapitali kuhjumine ning monopolide tekkimine pärsib ning piirab üleüldist arengut ja selle vastu saabki mõningast abi häkkerite liikumine .


Copyleft toetub:
  •        väga tugevatele nõuetele;
  •        tugevatele nõutele;
  •        nõrkadele nõuetel;
  •        puuduvatele nõutele.
Seda omakorda saaks pidada ettevõtete piraatluse vastu võitlemise strateegiaks, kus tunnustatakse konkreetsete kogukondade omandiõigusi. Litsentseerimisel üks osa toetuks varaliste reeglitele ja teine ​​osa kommuunireeglitele. Näiteks avatud lähtekoodiga litsentsid, mis annavad õiguse koodi avalikult kasutada ja samal ajal reguleerivad kasutajate kaasamist, kehtestatakse "reguleeritud ühisosas".

Mõningased Copyleft jaotused ja näited:
  •       väga tugevatele nõuetele (AGPL) – näiteks MongoDP;
  •        tugevatele nõutele (NU GPL) – näiteks Windows ja Office ISO downloader;
  •        nõrkadele nõuetel (GNU LGPL) – näiteks 7Zip;
  •        puuduvatele nõutele (not copyleft) – The Apache.

Välja toomist väärib ingliskeelne termin copyleft - ehk nõue tuletatud loomingu (jutukontekstis tarkvara) edastamiseks. Tegemist on häkkerite algatusega (eesotsas Richard Stallmaniga) kelle poolt loodi Vaba Tarkvara Fondi (ehk FSF) mis käsitles avavara, ehk opencrouse levitamist vastu Copyleft nõudeid.
Milleks CopyLefti erinevad jaotused? Avavara võib võtta kui kaheteraga mõõka, sest kui keegi kirjutab antud tingimustel Linuxi Kerneli ning mõni ettevõte leiab selle, parandab seda ja võtab kommerts kasutusse siis juhtub see mis juhtus BSD, kui sündis OS X või nii nagu teeb Microsoft, kasutades GPL tarkvarade õnnestunud osi enda kommertstarkvaras. Tõsi, keegi ei hakka kirjutama uut Linuxit, et vabaneda Linux GPL tingimustest, kuid samas jääb alati nõiaring, kus kogukonna parimad lahendused keeratakse kommerts pakenditesse ja algne arendaja jääb kõigist õigustest ilma.Siin tulevad mängu erinevad copylefti nõuded (nt. tugevast CopyLeft nõudest tulevalt kõigi tuletatud tarkvara osade viimist ühe ja sama litsentsi all).

Kasutatud kirjandus:

Kommentaarid

  1. Muidu huvitav lugemine, ainult et marksismi ja materialismi ei saa kuidagi vastandada - marksism on läbini materialistlik maaimavaade. Ilmselt mõtlesite siiski ka siin kapitalismi.

    Teisalt: ehkki on olemas marksiste, kes pooldavad vaba tarkvara, ei ole need kaks seltskonda kuigivõrd kattuvad. Vaba tarkvara seltskond on pigem USA tüüpi libertaarlased (eriti Open Source'i seltskond), marksistidel on enamasti küljes paras kontrollimaania (eeskätt riigi kui institutsiooni poolt) ja sellega ei sobi vaba tarkvara lähenemine samuti kokku.

    VastaKustuta

Postita kommentaar

Populaarsed postitused sellest blogist

Nädal 5: Netikett, ehk võrgusuhtlemise kümne käsu, üheksas käsk „Ära kuritarvita oma võimu“

Virginia Shea toob oma raamatus "Netiquette" välja kümme käsku. Käskude eesmärk on soovituste jagamine, kuidas peaks inimesed internetis käituma, et keskkond oleks kõigile nauditav. Neid käsku või õigemini reegleid lugedes on enamus nendest enesest mõistetavad. Miks? Sest enamiks on neist „minu enda teha“. Kõige mõtlevama panevamad nendest on minu jaoks siiski „ Austa teiste inimeste privaatsust“ ning „Ära kuritarvita oma võimu“. Selle viimase osas ma jäin siiski mõtisklema, kuna see on ka tugevalt seotud teise inimese ning teiste privaatsuste austamisega. Uueks majandusteguriks peetakse infot ja üsna põhjendatult, sest kui vanasti tehti konkreetselt midagi reaalset, ehk „tükki“ siis tänaseks tehakse ka, kuid selleks on info. Kes omab infot, omab materiaalset väärtust ja tegelikkuses ka otsest või kaudset võimu inimese üle (nt. manipulatsiooni tasandil). Et aga infot saada on sellel vaja esmalt ligi pääseda. Üha rohkem populaarsust võidavad pilveteenused ja see on

Nädal 6: IT eetilised, sotsiaalsed ja professionaalsed aspektid/Arvutid ja paragrahvid Iː tants intellektuaalomandi ümber

Intellektuaalse omanduse pahupooleks võiks pidada siis Piraatlust. Kuna minu kokkupuude arvutiga algab 90ndate keskelt siis võiksin seda ajastut vohava piraatluse tõttu pidada ka „Kadakaturu ja Rauasauna ajastuks“ kus põhimõtteliselt kõik oli „vaba“. Vabadus sai alguse peamiselt Poola ja Venemaa turult, mida omakorda kodus reprodutseeriti kassettide,- plaatide, diskettide ning tindiprinteri abil (etikette tulid ka ju teha).  Kas ma sellist toonast käitumist õigustan või laidan!? Tegelikult ei kumbagi, sest piraatlusele kui sellisele ei mõelnud sellel ajal keegi – pigem peeti suuremaks probleemiks, et kuidas saada käima tarkvara ilma originaalplaadita. Võiksin pigem öelda, et ühiskond ei olnud küps sellist seisukohta võtma. Aga millised on siis minu mõtted tänaseks? Ma usun, et toonane perioodi oli Eestile vajalik, sest aitas arendada laiasilmaringi ja võimaldas tarkvaraga saada mingeidki kokkupuuteid. Tarkvara oli kallis ning ei esinenud sellist asja nagu „prooviversioon“ (kuigi

Nädal 15: Eetika ja IT

Eetika ja õ igemini IT eetika. Ehk siis eesm ä rgiga anal üü sida m õ ne IT ettev õ tte Eetikakoodeksit. Esmalt m õ tlesin, et kirjutan EA – Electronic Arts eetikakoodseksist. Tegemist on ü he  US m ä ngulevitajaga kes on ka ü htlasi valitud kaks korda, aasta halvimaks ettev õ tteks. Taaskord p ä lvis ma mu t ä helepanu seoses T ä htes õ jaga m ä ngu ja filmiga. Nimelt olla ka seekord Disnay tulnud tal k ä si v ää nama kuna rahaahnuses mikrotehingud olla isegi Disany filmile halba valgust visanud. Aga mida EA  lehelt ei leidnud, oli muidugi Eetika koodeks (Code of Ethics). M õ ned p ä evad tagasi tuli k ä ra Apple suunas, kuna arvatavalt muutvat ta vanemad iPhone mudelid aeglasemaks, et  arvatavalt sundida kasutajaid mobiile uuemate mudelite vastu v ä lja vahetama. „ Ametlik “ selgitus oli, et seda oli vaja teha kuna kasutajaid on vaja aidata. P õ hjendus, ajas muutub akumahtuvus ning kuna akude vahetus on niiv õ rd keeruline tavakasutajate jaoks, v ä hendatakse mobiilsetesead