Star
Citizen – uskumatu projekt
Kas olete kuulnud
sellisest mehest nagu Chris Roberts? See on mees minu lapsepõlves! Võiks öelda
imemees. Nimelt on Chris Roberts oma käe külge pannud 90ndatest alguse saanud
WingCommander seeriale. Viimati kuulsin ma temast, kui ta lõi kaasa Microsoft
Studios, nokitsedes mängu kalla nimega Freelancer.
Kui ta 2012 alustas
annetusprogrammi abil raha (Kickstarter ja enda koduleht) kogumist, olid vanad
mängumaailma veteranid kohal ja hõisete saatel. Kõige imelikumaks kiskus asi
aga siis kui ta sai kaks päeva enne annetusperioodi lõppu Kickstarter rekordi,
ehk mäng mis on kõige enam annetusi kogunud. Koos kodulehe annetusega (toona
esines ta ettevõtte „Imperium Games“ nime all), õnnestus tal koguda 6,2
miljonit.
Kuigi KickStarteri
projekti oli läbi kogus ta annetusi läbi oma lehe edasi ja sidudes
annetusmudeli ka preemiamudeliga (ehk, jõudes sellisesse rahastusfaasi, loome
mängu ka sellised komponendid). Sellise hübriid rahakogumise ja tohutu
fännibaasiga suutis ta kahe aastaga
saavutada Guinessi rekordi, ehk minnes ajalukku kui isik kes on suutnud koguda
kõige suurema annetuse (selleks ajaks juba pea 40 miljonit). Kuna ta on lubanud
oma lojaalsetele fännidele, et toob jälle PC mängud aussisse (ei mingid ümber
portimisi konsoolidele), hakkas ta raha investeerima tohutusse mängumaailmasse,
mis omakorda levis fännide seas nagu kulutuli.
Kuigi tänaseks on
peaaegu 2018 ei ole ikka vee mäng väljas, isegi mitte üksikmängu või… võiks
öelda, et ei ole isegi BETA versiooni. Selline teadmine aga ei takista
lojaalseid fänne. Nii on tänaseks panustatud sellesse projekti peaaegu, et
169,5 miljonit (olgu siinkohal ära toodud, et tänaseks kallim mäng, ehk „Call
of Duty: Modern Warfare 2“ on läinud arendus ja levitustuudiole maksma 275
miljonit).
Minu jaoks on
tegemist uskmatu projektiga. Tänaseks võiks öelda, et sinna on seotud kõik
võimalikud ärimudelid ja inimeste uks on kõrge (vaatamata sellele, et
väljalaske aasta on ikka „teadmata“).
- Chirs Roberts ei tee annetustest saladust. Mängule loodud koduleht näitab reaalajas, tunnise täpsusega raha mis see mäng igahetk teenib;
- Mängus müüakse mänguteemalisi tooteid;
- Müüakse mängu detaile mida fännid saavad demoplatvormil katsetada;
- On loodud uudiskirjad;
- Iga nädalale uudistekanal;
- Arendajad räägivad oma tegemistest, õnnestumistest ja ebaedust (blogimine, kanalid jms);
- Raha läheb otse arendusse, sest Chris ei vaja vahekihti – kallist turustamishiidu või mingi vaheplatvormi;
- Digitaal meedia, alates piltidest, lõpetades jutustustes (Scifi jutustused, kus tulnukatel on isegi tunnustatud keelde teadlaste ja kirjanike poolt loodud oma keel);
- Jne.
Tegemist on
lähiajaloo ühe suurima projektiga mis sai alguse ühe mehe „nimest“!
Wunderlist – platvorm mis tekitas hiiule huvi
Wunderlist oli
pikka aega Any.do nimelise Todo listiga kaks rivaali. Paljud minu tuttavad on
kasutanud mõlemat, kuid Wunderlisti juures mängis suurt rolli võimalus tekitada
eraldiseisvad „Tuleks ära teha“ katalooge, koguda sinna alla ülesanded ning
ühistööna neid täitma hakata, ehk jagada.
Wunderlist oli
rakendus kõigile, sest ta töötas (õigemini veel töötab) nii Androidi, iPhone
kui ka iOSil ning Microsofti platvormil (samuti töötab veebiversioon ka Linuxis).
Üks hetk aga
Microsoft omistas Wunderlistist osa millest sai alguse väiksema trümf, kes
tüüris Microsofti rahamäel.
Toona
Microsoftil ei olnud Todo listi nimelist
tarkvara või õigemini tal olid lahendused aga nad olid väga puised. Näiteks
Outlooki Task´idena või siis Sharepointi Task-Listidena. Seega vajas ta
kiiresti „mingit“ appi (või spekuleerida, kuid usun, et üks mõjur võis olla ka
Windows Phone) ja sellel mingil appil pidi olema head ideed ning muljetavaldav
kliendibaas.
Wunderlistil olid
kõik nõudmised täidetud, peale selle sai ta võimaluse koostada Microsoftil ühe
tuntumale tarkvarale, ehk Outlookile pistikprogrammi.
Toona arvati, et
Wunderlist olles Microsofti kaitsva varju all suudab oma peamise rivaaliga,
Any.Do lõpuks „põrandatu pühkida“. Pole ka ime, sest usuti, et nende arendustöödele
on teekond tänu Microsofti rahale on sillutatud.
Üsna pea aga teatas
Microsot (2017 aastal, ehk aasta peale WunderList omandamist), et vahetab
Wunderlisti uue Todo listi vastu, nimega
Microsoft To-do. (iOS, Android ja
windows platvormidel), ehk arendab samasuguse toote, võttes Wunderlistist
paremad ideed ja helgemad pead. Surmavaimaks löögiks Wunderlistile, lubati Microsofti
poolt Wundelisti ülesannete importimist uute Microsoft To-Do ülesannete
nimistutesse. Uus loodav Äpp integreeritakse tugevalt Microsofti SaaS teenusega
Office 365 ning muidugi jääb järele pistikprogramm Outlooki jaoks millele
pakutakse kiirete päevaülesannete võimaluste lisamist ja kahepidist
sünkroniseerimist.
Lisaks sellele on
Microsoft lubanud, et loobub Winderlisti arendamisest, tuues põhjuseks, et
Microosft ToDo list on rohkem mõeldud korporatiivseteks lahendusteks mida
vajavad Office 365 teenuse kasutajad (rahastusmudel, kuupõhine teenus).
Kui ma oleksin Wunderlisti
tuline „fänn“ siis ma oleksin võibolla maruvihane aga ma ei ole seda. Või
õigemini valdavad mind üldse segased nn tunded. Kas ma saaksin aru kelleski kes
kiruks Microsofti sellise teo pärast maapõhja? Tänaseks on see trend. Terve
Start-Upindus on loodud sellisele loogikale – „Ebaõnnestu kiiresti!“. Edukat
firmad vajavad investeerimisraha, et edasi arendada ning globaalsele turule
jõuda. Investorid ei ole sellistest ettevõtetest huvitaud, kes ei mõtle omandi
õiguste loobumistest. Ettevõtet omada (StartUp maailmas) või plaanida osalust
säilitada… ei ole ka „Cool“. Seega võiks sellist käitumist normaalnähtuseks
lugeda. Ja seda teevad kõik hiiud. Ostetakse ideid, kliente ning nimesid kokku,
poogitakse mõne huvitava teenusega mida siis korporatiivselt hakkab mängima
järjekordset rahamasinat, või lastakse põhja kuna investeering ebaõnnestus.
Lõpetuseks,
faktist. Esimene Wunderlisti lahendus nägi ilmavalgust aastal 2011, aastal 2015
omandas Microsofti Wunderlisti arvatava hinnaga 100 - 200miljonit.
Viited:
Kommentaarid
Postita kommentaar