Otse põhisisu juurde

Nädal 12: Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus

OneNote, läbimõeldud kasutajaliidesega isiklik märkmik.
Tekkis mul üks vahe probleem, nimelt vajasin midagi mis aitab mul oma kirjutistest korda hoida.
Vot just, nii alustangi seekordset juttu! Siiski onmul ka kohe hea uudis - ma leidsin selle.
Mul oli vaja mugavat märkmiku ning arvati, et vihk näpus pidin ma liiga „vanakool“ olema. Seega ringi Googeldades leidisn ma kaks vastandit - OneNote VS EverNote
Mina valisin nendest kahest Microsoft OneNote ning EI kahetse, sest tegemist on ühe üle prahi tootega ja mis sellest, et Microsofti omaga.
Nende kasutusmugavus tuleneb disainist, äratundmisrõõmust ja kohandamisest. Kuna hetkel peab võrdluses olema veebipõhine lahendus siis toon näited veebipõhises OneNote´st (kuigi on olemas sellest tootest ka Desktop ja Äpp versioon).
Iga Microsoft konto alla saab luua eraldi märkimiku või märkud (onmicrosoft/Outlook) ning kõiki märkmike avada ühe konto alt. Mugavus tuleb jälle eraldatusest, näiteks isiklikud asjad. Töö juures saab töö konto alt oma isikliku märkmiku lugeda ja peaks töölt mingil põhjusel ära minema, tuleb märkmik lihtsalt kinni panna ja kõik (samuti on väga lihtsaks tehtud märkmike lehtede ülekandmine ühest märkmikust teise (Umbes nagu, rebid välja ja köidad teise märkmiku spiraalköitjasse).
Peale selle kui oled omale märkmiku loonud või avanud, leiad kohe tuttavad registraatorid, ehk värvilised vahelehed. Vahelehti saad kasutada kui valdkondade eraldistena.

Sinna alla omakorda tekivad lehed mida saab grupeerida (päris märkmike rebides lehtedelt ääri ära). Kui kellegi jääb päris märkimikust midagi puudu saab lehti ka joonida, ruudustada, joondada jms. 

Kui desktop versiooni saab käepärasemalt märkmiku ülesehitust seadistada, meenutab ka veebiversioon „päris“ märkmiku. 
Lisaks sellele on muidugi elektroonilise märkmikul omadusi mida päris märkmikul ei ole. Lisades märksõnu või „tage“ saab neil hiljem läbi otsingu välja kutsuda.
Kuna Microsoft peab oma toodet kuidagi ka teise perekonnatoodetega siduma saab näiteks märkmikusse teha ülesandeid ja neid sünkroniseerida Outlooki „taskide“ alla kalendervaatese. Samuti saab teha otse Onenotes Exceli tabeleid, lehti välja jagada teiste kasutajatega ja kaitstes neid näiteks parooliga. Mis oli minu jaoks viimase aja avastus oli manustamine. Lisades lehele mõne Wordi, Powerpoint või Exceli faili, saab seda otse Onenotes avada ja märkusi juurde teha. Kui muudatustega fail salvesada, salvestub ta otse OneNote manuses mis tähendab, et eraldi ümber salvestada või manustada ei ole vaja. Ja muidugi kirss-tordil on veebilehitsejatele mõeldud Onenote pistikprogrammid mis lubavad huvitavad artiklid kas linki või ariklina otse Onenote salvestada ja mida saab vajadusel offlines lugeda või siis uuest veeblehele tagasi pöörduda. Pean ka seda omadust tõsiselt kasulikus, sest mis olid mu tänased lahendused? Näiteks hoitsin vahelehti „Chrome“ nimelises veebilehtisejas lahti mis tähends 25 -30% CPU kasutamise kasvu ja tohutult kiiret sülearvuti aku tühjenemist või kogusin neid kusagile veebilehtiseja järjehoidja alla mis kahjuks üsna pea muutus kontrollimatult suureks ja korrapäratuks.
Kindlasti ei ole OneNote kõigile. Lihtsalt peab olema vajadus seda kasutama hakata, muidu on ta lihtsalt üks „tahvel“ ja kindlasti ei ole ta parem kui EverNote, sest ka EverNotel on mõningased eelised mida OneNotel ei ole ning vastupidi.
Soovitus, kui kasutad Microsoft Office tooteid, siis kasta läbivalt kõiki Office tooteid. Lahendused ja kasutajaliidesed muutuvad ajas käepäraseks.
Eritikehvad kasuajaliidesed.
Siia alla võiksin ma muidugi lisada ÕIS2 aga arvan, et sellest vist kirjutavad kõik. Ma olen kindel, et ÕIS2 näol on tegemist ülikeerulise süsteemiga. Muidugi MINA ei teeks seda paremini valmis, kuid mis ma teisiti teeks, oleks suhtlus kasutajatega ja nende kuulamine. Kahjuks paistab, et projekti eraldati raha ja aega mis said kiiresti läbi ja nii ta läks…
Samuti võiksin ma kirjutada Google Kalendrist, eriti kutsete saatmise osast. Kuna arusaadaval põhjusel ei ole ma viimasel ajal seda kasutanud kardan, et minu mälestused võivad olla „iganenud“ ja nii mõnedki asjad võivad olla tänaseks paranenud.
Samuti ma võikins kirjutada eest.ee, ehk tohutust portaalis kus ringi sumades ei leia tegelikult mitte midagi ülesse aga see oleks kahjuks väga isiklikust vaatevinklist.
Viimane täiesti harjumatu kogemus oli Opera arendajate poolt loodud veebilehitseja „Vivaldi“. Vivaldi on nii ümber tehtud, et seda klassikalisel ei oskagi enam kasutada. Aadressi saab küll ära kirjutatud aga… siis avastad ühtäkki, et tuhatmiljon vahelehte on kusagil all töötamas ja need mida sa soovisid säilitada, neid ei leia enam kusagilt ülesse. Aga ka see oleks minu probleem, kes ei ole viitsinud endale uut tööriista selgeks teha ja on kasutajaid kes on sellest tootes tõsiselt eufoorias.
Seega alustan teistpidi, ehk asjadest mis mind häirivad. 
  • Eesti portaalides häirivad mind akadeemikute abistavad seletused. Kellele sellised seletused on? Igatahes mitte mulle, sest kasutatav sõnavara on kohati nii ulmeline, et pool tekstist sa peaks enda jaoks Googeldama arusaadavaks või lähenema ikkagi klassikalises stiilis „Kliki ja avasta“.
  • Tohutult palju erinevaid menüüde komponente mida tihti tõmmatakse ühele lehele kokku läbi „API“ võtmete, kusagilt portaalist. Tulemuseks on tohutult aegalane leht mis loeb ja loeb. Isegi kui sa mingit menüüd juba näed ei saaks sa seda ikkagi kasutada, sest avades menüü on ta vahepeal suutnud alla laadida uue mooduli, teinud lehele „värskenduse“ ja sinu poolt klikikitud menüü on taaskord kinni.
  • Lehed mis toetavad sisenemiseks ID-Kaarti. ID-kaart, meie uskumatu revolutsioon sobib tänaseks minu jaoks ainult dokumentide allkirjastamiseks aga mitte kusagile sisenemiseks. Tavaline jada on järgmine. Kas sul on veebilehtisejale uuendus tehtud? On sul DigiDocile uuendus tehtud? On sul pistikprogrammid jätkuvalt lubatud? Oled sa eelmise sessiooni järgselt veebilehitseja sulgenud? Saad sa üldse domeeni arvutis mingeid uuendusi teha? Oled sa ikka „Incognito“ režiimis? Kas sul on serdid uuendatud? Kas mõne uuenduste järgi, tarkvarad ikka tunnevad su ID kaardi ära? Kas operatsioonisüsteemi uuendamise tagajärjel tuntakse sinu sisemist kaardilugejat ära? Ühesõnaga kohutav! Õnneks saab portaali sisse mobiilse IDga.
  • Font mis on häirivalt väikene. Mida tihedamaks lähevad ekraanid seda hullemini loetavaks muutuvad fondid, eriti kui neil on tasutavärv.
  • Ja loomulikult teksti, tohutute paanid. 

Nii jõuan ma ikkagi mõne kooli siseportaalini või MTA algusaegade leheni.
Seega kokkuvõttes võiks öelda, et portaalide mugavus sõltub komponentidest mis moodi nad kokku pandud on. Revolutsioonilisi lahendusi on vähe, lihtsalt viis kuidagi midagi kusagile alla peidetakse muudab kasutusmugavuse väga ebameeldivaks.  
 Viited:

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Nädal 5: Netikett, ehk võrgusuhtlemise kümne käsu, üheksas käsk „Ära kuritarvita oma võimu“

Virginia Shea toob oma raamatus "Netiquette" välja kümme käsku. Käskude eesmärk on soovituste jagamine, kuidas peaks inimesed internetis käituma, et keskkond oleks kõigile nauditav. Neid käsku või õigemini reegleid lugedes on enamus nendest enesest mõistetavad. Miks? Sest enamiks on neist „minu enda teha“. Kõige mõtlevama panevamad nendest on minu jaoks siiski „ Austa teiste inimeste privaatsust“ ning „Ära kuritarvita oma võimu“. Selle viimase osas ma jäin siiski mõtisklema, kuna see on ka tugevalt seotud teise inimese ning teiste privaatsuste austamisega. Uueks majandusteguriks peetakse infot ja üsna põhjendatult, sest kui vanasti tehti konkreetselt midagi reaalset, ehk „tükki“ siis tänaseks tehakse ka, kuid selleks on info. Kes omab infot, omab materiaalset väärtust ja tegelikkuses ka otsest või kaudset võimu inimese üle (nt. manipulatsiooni tasandil). Et aga infot saada on sellel vaja esmalt ligi pääseda. Üha rohkem populaarsust võidavad pilveteenused ja see on

Nädal 6: IT eetilised, sotsiaalsed ja professionaalsed aspektid/Arvutid ja paragrahvid Iː tants intellektuaalomandi ümber

Intellektuaalse omanduse pahupooleks võiks pidada siis Piraatlust. Kuna minu kokkupuude arvutiga algab 90ndate keskelt siis võiksin seda ajastut vohava piraatluse tõttu pidada ka „Kadakaturu ja Rauasauna ajastuks“ kus põhimõtteliselt kõik oli „vaba“. Vabadus sai alguse peamiselt Poola ja Venemaa turult, mida omakorda kodus reprodutseeriti kassettide,- plaatide, diskettide ning tindiprinteri abil (etikette tulid ka ju teha).  Kas ma sellist toonast käitumist õigustan või laidan!? Tegelikult ei kumbagi, sest piraatlusele kui sellisele ei mõelnud sellel ajal keegi – pigem peeti suuremaks probleemiks, et kuidas saada käima tarkvara ilma originaalplaadita. Võiksin pigem öelda, et ühiskond ei olnud küps sellist seisukohta võtma. Aga millised on siis minu mõtted tänaseks? Ma usun, et toonane perioodi oli Eestile vajalik, sest aitas arendada laiasilmaringi ja võimaldas tarkvaraga saada mingeidki kokkupuuteid. Tarkvara oli kallis ning ei esinenud sellist asja nagu „prooviversioon“ (kuigi

Nädal 15: Eetika ja IT

Eetika ja õ igemini IT eetika. Ehk siis eesm ä rgiga anal üü sida m õ ne IT ettev õ tte Eetikakoodeksit. Esmalt m õ tlesin, et kirjutan EA – Electronic Arts eetikakoodseksist. Tegemist on ü he  US m ä ngulevitajaga kes on ka ü htlasi valitud kaks korda, aasta halvimaks ettev õ tteks. Taaskord p ä lvis ma mu t ä helepanu seoses T ä htes õ jaga m ä ngu ja filmiga. Nimelt olla ka seekord Disnay tulnud tal k ä si v ää nama kuna rahaahnuses mikrotehingud olla isegi Disany filmile halba valgust visanud. Aga mida EA  lehelt ei leidnud, oli muidugi Eetika koodeks (Code of Ethics). M õ ned p ä evad tagasi tuli k ä ra Apple suunas, kuna arvatavalt muutvat ta vanemad iPhone mudelid aeglasemaks, et  arvatavalt sundida kasutajaid mobiile uuemate mudelite vastu v ä lja vahetama. „ Ametlik “ selgitus oli, et seda oli vaja teha kuna kasutajaid on vaja aidata. P õ hjendus, ajas muutub akumahtuvus ning kuna akude vahetus on niiv õ rd keeruline tavakasutajate jaoks, v ä hendatakse mobiilsetesead