Otse põhisisu juurde

Nädal 2: Seadmed mida kasutasin enne "tänapäevast" veebi tulekut

Modem – analoogsignaalist digitaalsignaaliks ja tagasi analoogsignaaliks.
Modemitel on pikk ajalugu, kuid kasutuse populaarsuse omas valdkonnas leidsid nad seitsmekümnetutel (esimesed katsetud aga aaskümneid varem). Tegemist on modulaator-demodulaator seadmega millega loodi võrguühendus enda ja teisepunkti vahel läbi telefonivõrgu.
Minu isiklik kokkupuude on olnud 9,6kbits modemiga mille tootmine hakkas küll 1984 aastal aga minuni jõudis minigi imeläbi 1990-ndatel.
Tegelikult võiks öelda, et kuigi see konkreetne seade oli loodud enne 90 siis pidin mina seda kasutama peale 90nedaid. Seega oli minu jaoks modemiga ühenduse loomine kallis ning aeglane (s.t. Eestis oli telefoniteenus selleks ajaks maksustatud).
Ühendus oli kentsakas, sest oli vaja teadjamehi tunda, kes omakorda teadsidki kellegi masinate (tänavapäeval siis nn serverisünonüüm) aadresse, kuhu sai sisse logida ning… tegelikult ei saanud eriti mitte midagi teha.
Kuna ühendus oli nii kallis ja aeglane siis tuli esmalt sisutarbeks endale alla laadida nimekiri saadavast sisust. Kui fail oli käes, tuli kiiresti ühendust katkestada (iga sekund/minut maksis) ja asuda kraami (teksti faili) uurima. Kuna kraamiga tutvumiseks ei olnud muud võimalust kui nimistus olev nimi (mida ka Googeldada ei saanud), proovisid paljud õngitseda midagi tundmatut, et järsku näkkab. Nii sai tõmmatud näiteks 16 värviga GIFe (pilte), raamatuid (oletatavaid) ning sellega tavaliselt asi piirdusid.
Ehk siis – olles nimistuga tutvunud, loodi uuesti ühendus (eeldusel, et teine masin oli ikka veel võrgus) ning alustati kraami kohale sikutamist. Kahjuks võis ühendus mitu korda katkeda ja asja oli vaja hakata otsast peale „sikutama“
Parimad modemid mida veel laialdaselt kasutati oli 56kbits  (võrdluseks, et tänane keskmine 50Mbits ühendus on teisendatuna 50 000Kbits. Modemid ei ole küll tänaseks surnud ning USA majanduskrahhi ajal prooviti modemite äri isegi elustada, on ta siiski kasutuselt maas ning asendunud märksa elujõulisemate, odavamate ja palju kiiremate ühendustega. Siiski võib öelda, et tänapäeval seda seadet „veel“ tuntakse.

Lindid, ehk andmete transport enne interneti.
Kuidas siis mina „lapsepõlves“ mängisin mänge, ehk enne Internetti, DVD-sid, CD-sid, Diskette…
Mina mängisin „makilintidelt“, ehk seadmelt ZX Spectrum.
Tegemist oli näiliselt paksu klaviatuuriga kuhu sisse käis kassetilint ja mille külge omakorda ühendati televiisor. Lindi lugemine oli vaevane ning hääleküllane. Ehk enne tööle hakkamist sai klaviatuurilt anda klahvivajutusega märku, et seade hakkan nüüd ootama „midagi“. Lint sai õigelt kohalt käima pandud (tarkvara oli meetritega mõõdetud, ehk selle tarbeks oli kassett varustatud paberiga kuhu olid peale kirjutaud numbrid mis märkisid ära ühe rakenduse lõpu ning teise alguse). Peale seda sai mõni aeg ka  vaadatud vilkuvat televiisoriekraani (odata tuli tegelikult nii kaua kuniks soovitud rakendus oli mällu loetud) kuniks oli aeg kassettmakk kinni panna (stopp nupust) ning kirjutada ootevalmis käsuviidale „Run“
Kõige suurem probleem oli nende kassettidega… kvaliteet. Tavaliselt olid kassetid niivõrk läbimängitud või kordades üle kopeeritud (mäletan, et kopeerimine lihtsurelike pärusmaa ei olnudki), et nad lihtsalt ei lugenud andmeid välja.
Samas ei saa sead seadet nimetada ainult „mängumasinaks“ vaid tal oli ka tarkvara millega sai „muusikat“ teha ning algelisemaid programmijuppe kirjutada.

Suur osa toonastest mängudest taaselustati 90ndatel „kollaste“ kassettidega varustatud televiisorimängude abil (Nitendo hiina analoog).

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Nädal 5: Netikett, ehk võrgusuhtlemise kümne käsu, üheksas käsk „Ära kuritarvita oma võimu“

Virginia Shea toob oma raamatus "Netiquette" välja kümme käsku. Käskude eesmärk on soovituste jagamine, kuidas peaks inimesed internetis käituma, et keskkond oleks kõigile nauditav. Neid käsku või õigemini reegleid lugedes on enamus nendest enesest mõistetavad. Miks? Sest enamiks on neist „minu enda teha“. Kõige mõtlevama panevamad nendest on minu jaoks siiski „ Austa teiste inimeste privaatsust“ ning „Ära kuritarvita oma võimu“. Selle viimase osas ma jäin siiski mõtisklema, kuna see on ka tugevalt seotud teise inimese ning teiste privaatsuste austamisega. Uueks majandusteguriks peetakse infot ja üsna põhjendatult, sest kui vanasti tehti konkreetselt midagi reaalset, ehk „tükki“ siis tänaseks tehakse ka, kuid selleks on info. Kes omab infot, omab materiaalset väärtust ja tegelikkuses ka otsest või kaudset võimu inimese üle (nt. manipulatsiooni tasandil). Et aga infot saada on sellel vaja esmalt ligi pääseda. Üha rohkem populaarsust võidavad pilveteenused ja see on

Nädal 6: IT eetilised, sotsiaalsed ja professionaalsed aspektid/Arvutid ja paragrahvid Iː tants intellektuaalomandi ümber

Intellektuaalse omanduse pahupooleks võiks pidada siis Piraatlust. Kuna minu kokkupuude arvutiga algab 90ndate keskelt siis võiksin seda ajastut vohava piraatluse tõttu pidada ka „Kadakaturu ja Rauasauna ajastuks“ kus põhimõtteliselt kõik oli „vaba“. Vabadus sai alguse peamiselt Poola ja Venemaa turult, mida omakorda kodus reprodutseeriti kassettide,- plaatide, diskettide ning tindiprinteri abil (etikette tulid ka ju teha).  Kas ma sellist toonast käitumist õigustan või laidan!? Tegelikult ei kumbagi, sest piraatlusele kui sellisele ei mõelnud sellel ajal keegi – pigem peeti suuremaks probleemiks, et kuidas saada käima tarkvara ilma originaalplaadita. Võiksin pigem öelda, et ühiskond ei olnud küps sellist seisukohta võtma. Aga millised on siis minu mõtted tänaseks? Ma usun, et toonane perioodi oli Eestile vajalik, sest aitas arendada laiasilmaringi ja võimaldas tarkvaraga saada mingeidki kokkupuuteid. Tarkvara oli kallis ning ei esinenud sellist asja nagu „prooviversioon“ (kuigi

Nädal 15: Eetika ja IT

Eetika ja õ igemini IT eetika. Ehk siis eesm ä rgiga anal üü sida m õ ne IT ettev õ tte Eetikakoodeksit. Esmalt m õ tlesin, et kirjutan EA – Electronic Arts eetikakoodseksist. Tegemist on ü he  US m ä ngulevitajaga kes on ka ü htlasi valitud kaks korda, aasta halvimaks ettev õ tteks. Taaskord p ä lvis ma mu t ä helepanu seoses T ä htes õ jaga m ä ngu ja filmiga. Nimelt olla ka seekord Disnay tulnud tal k ä si v ää nama kuna rahaahnuses mikrotehingud olla isegi Disany filmile halba valgust visanud. Aga mida EA  lehelt ei leidnud, oli muidugi Eetika koodeks (Code of Ethics). M õ ned p ä evad tagasi tuli k ä ra Apple suunas, kuna arvatavalt muutvat ta vanemad iPhone mudelid aeglasemaks, et  arvatavalt sundida kasutajaid mobiile uuemate mudelite vastu v ä lja vahetama. „ Ametlik “ selgitus oli, et seda oli vaja teha kuna kasutajaid on vaja aidata. P õ hjendus, ajas muutub akumahtuvus ning kuna akude vahetus on niiv õ rd keeruline tavakasutajate jaoks, v ä hendatakse mobiilsetesead